Drobečková navigace

Úvod > EU štítek

Nové evropské značení pneumatik

Bezpečnost, úspora a ekologičnost

Od listopadu 2012 bude nákup nových pneumatik v Evropské unii usnadněn uvedením nových označení podobných energetickým označením domácích spotřebičů.
 
Tato označení povedou spotřebitele k nákupu kvalitnějších a tím i bezpečnějších pneumatik. Do budoucna bude klasifikace pneumatik jasně viditelná na všech souvisejících materiálech a na prodejnách. Označení pneumatik nebudou představovat žádnou přidanou hodnotu pro spotřebitele používající zimní pneumatiky v náročných a proměnlivých zimních podmínkách. Naopak mohou být zavádějící a tím ohrožovat bezpečnost silničního provozu. Nové nařízení se vztahuje na zimní pneumatiky bez protiskluzových hrotů, ale nikoliv na pneumatiky s hroty.

Informace, které vám pomohou při výběru pneumatik

Označení pneumatiky vyjadřuje tři charakteristiky: Úsporu palivaPřilnavost na vlhkém povrchu s Vnější hlučnost při jízdě. Kromě tří vlastností evropských značek pneumatik existují ještě další faktory vztahující se k bezpečnosti, výkonnosti a minimalizaci rizik pro životní prostředí, které výrobci pneumatik zvažují. Když si vybíráte pneumatiku, zvolte si vždycky takovou, která nejlépe odpovídá tomu, na co ji chcete používat. I když nové označení usnadní srovnání různých modelů, měli byste se o svém rozhodnutí přesto poradit s odbornými prodejci pneumatik, prostudovat si nestranné výsledky testů v odborných časopisech a přihlížet k informacím jednotlivých výrobců pneumatik.

Zimní pneumatiky a severské podmínky 

Nové označení pneumatik neuvažuje skutečně zimní podmínky. V náročných a proměnlivých zimních podmínkách jsou nejdůležitějšími vlastnostmi bezpečných pneumatik přilnavost na sněhu a ledu. Pro bezpečnost spotřebitelů je důležité, aby si kupovali správné pneumatiky pro podmínky, ve kterých je budou používat.

Nové označení pneumatik se vztahuje na pneumatiky pro osobní automobily, automobily s pohonem všech kol, dodávky, nákladní automobily a autobusy vyrobené po 1. červenci 2012 a schválené pro silniční provoz.

Úspora paliva

Lehčí, s delším dojezdem, a méně dopady na životní prostředí

Odpor točících se pneumatik má na svědomí asi 20 % spotřeby paliva vozidlem. Ovlivňuje energetickou úspornost a tím i provozní náklady vozidla a emise oxidu uhličitého. Čím nižší je odpor točící se pneumatiky, tím nižší je spotřeba paliva.

Třída energetické úspornosti udává odpor točící se pneumatiky. Označuje podíl pneumatiky na spotřebě paliva vozidlem a jeho emisích CO2.

Kategorie jsou vymezeny v rozsahu od zelené (A) po červenou (G). A je nejlepší a G nejhorší kategorie. Kategorie D se nepoužívá.

Úspora paliva a bezpečnost na silnici jsou do značné míry závislé na chování řidiče. Vezměte v úvahu tyto otázky:

  • Úsporná jízda může významně snížit spotřebu paliva
  • Pro optimální bezpečnost na silnici a pohodlnou jízdu je nutno pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách
  • Pokud je tlak příliš nízký, pneumatika se opotřebovává mnohem rychleji než obvykle, zvyšuje se spotřeba paliva a vzniká riziko pro bezpečnost silničního provozu
  • Odpovědný motorista zná vlastnosti a stav svých pneumatik. Jen řidič, který svoje vozidlo a své pneumatiky dobře zná, je schopen za každých okolností přizpůsobit rychlost jízdy a bezpečnou vzdálenost od ostatních vozidel aktuálnímu počasí a stavu vozovky.

Pět plných nádrží během doby životnosti pneumatiky

Ročně se úspora paliva představovaná nejlepší pneumatikou pohybuje kolem90 litrův porovnání s nejhorší pneumatikou. Během celé doby životnosti pneumatiky se tato úspora rovná pěti plným nádržím paliva (240 litrů).  

Jaké jsou v úspoře paliva rozdíly?

Osobní automobil s vysoce účinnými pneumatikami třídy B spotřebuje na každých 100 kmasi o 0,1 lpaliva méně než automobil s pneumatikami třídy C. Rozdíl ve spotřebě mezi nejlepší a nejhorší pneumatikou (mezi kategoriemi A – G je významný a pohybuje se okolo 0,6 l/100 km. Pneumatiky kladoucí malý odpor snižují také emise CO2 o 14 g/km.

  • Nejlepší a nejhorší. Kategorie A až G, úspora až pěti plných nádrží paliva během provozní životnosti pneumatiky
  • Sousední třídy. Například B a C, úspora 0,1 l/100 km v případě lepší třídy

* Spotřeba paliva automobilu je 7 l/100 km. Odhadovaný roční počet ujetých kilometrů je 15 000 km, což představuje 40 000 km během doby životnosti pneumatiky.

Přilnavost na mokré vozovce

Bezpečnější cestování

Pro letní pneumatiky je přilnavost na mokré vozovce pro bezpečnost zvlášť důležitá. Označuje brzdnou dráhu vozidla na mokré silnici. A je nejlepší třída, F nejhorší. Kategorie D a G se nepoužívají.

Pneumatiky s dobrou přilnavostí mají kratší brzdnou vzdálenost, zajišťují stabilnější ovládání vozidla a jeho lepší řiditelnost.

Úspora paliva a bezpečnost na silnici jsou do značné míry závislé na chování řidiče. Vezměte v úvahu tyto otázky:

  • Úsporná jízda může významně snížit spotřebu paliva
  • Pro optimální bezpečnost na silnici a pohodlnou jízdu je nutno pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách
  • Pokud je tlak příliš nízký, pneumatika se opotřebovává mnohem rychleji než obvykle, zvyšuje se spotřeba paliva a vzniká riziko pro bezpečnost silničního provozu
  • Odpovědný motorista zná vlastnosti a stav svých pneumatik. Jen řidič, který svoje vozidlo a své pneumatiky dobře zná, je schopen za každých okolností přizpůsobit rychlost jízdy a bezpečnou vzdálenost od ostatních vozidel aktuálnímu počasí a stavu vozovky.

Rozdíl v brzdné dráze se rovná čtyřem délkám vozidla

Označení uvádí délku brzdné dráhy pneumatiky na mokrém asfaltu, když vozidlo brzdí z rychlosti 80 km/h. Rozdíl mezi třídou A – F ve smyslu vzdálenosti, kterou brzděné vozidlo ujede, než zastaví, může být delší než18 metrů, což jsou čtyři délky vozidla. Rozdíl mezi sousedními kategoriemi je asi jedna délka vozidla (3 až 6 m).

  • Nejlepší a nejhorší. Kategorie A až F, brzdná dráha o víc než 18 metrů kratší.
  • Sousední kategorie. Například rozdíl v brzdné dráze mezi kategorií B a C je jedna délka vozidla.

Číselné hodnocení přilnavosti na mokrém povrchu je zavádějící  
Přilnavost pneumatiky na mokré vozovce neoznačuje vhodnost pneumatiky pro skutečně zimní počasí. Například nordické zimní pneumatiky bez hrotů jsou přizpůsobeny drsnému povrchu silnic, který je někdy velmi kluzký, a jízdě po sněhu a ledu. Pneumatiky bez hrotů vyvinuté pro středoevropské podmínky silně zdůrazňují rychlou jízdu na úkor přilnavosti na ledu.

Vnější hlučnost

Tišší

Nové evropské označení pneumatik se zaměřuje také na hlučnost otáčejících se pneumatik vně vozidla. Vnitřní hlučnost nebyla hodnocena. Kdyby miliony vozidel měly tišší pneumatiky, snížily by se podstatně emise hluku do prostředí. Vnější hlučnost otáčejících se pneumatik se měří v decibelech. Vnější hlučnost pneumatik neodpovídá hlučnosti, která je slyšet uvnitř vozidla. 

  • Kromě hodnoty hlučnosti v decibelech (dB(A)) ukazuje označení také, zda hlučnost pneumatiky překračuje maximální limit pro schválení pneumatiky, který bude do budoucna platit (3 černé vlnky = hlučná pneumatika), zda jej splňuje nebo je tišší až o 3 dB (2 černé vlnky = průměrná pneumatika), nebo zda je o víc než 3 dB tišší než požaduje nové schválení (1 černá vlnka = tichá pneumatika). Tyto limity pro schválení pneumatiky z hlediska hlučnosti se změní v listopadu 2012.

Úspora paliva a bezpečnost na silnici jsou do značné míry závislé na chování řidiče. Vezměte v úvahu tyto otázky:  

  • Úsporná jízda může významně snížit spotřebu paliva
  • Pro optimální bezpečnost na silnici a pohodlnou jízdu je nutno pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách
  • Pokud je tlak příliš nízký, pneumatika se opotřebovává mnohem rychleji než obvykle, zvyšuje se spotřeba paliva a vzniká riziko pro bezpečnost silničního provozu
  • Odpovědný motorista zná vlastnosti a stav svých pneumatik. Jen řidič, který svoje vozidlo a své pneumatiky dobře zná, je schopen za každých okolností přizpůsobit rychlost jízdy a bezpečnou vzdálenost od ostatních vozidel aktuálnímu počasí a stavu vozovky.

Tři třídy uváděné v decibelech. Čím více černých čárek, tím vyšší vnější hluk způsobovaný točící se pneumatikou. Naměřená hodnota je také uvedena číselnou hodnotou v decibelech.